04.02.2021

Portugalska kolej inwestuje w wodór

Pod koniec stycznia portugalskie władze zapowiedziały, że prace nad pierwszym w kraju pociągiem na wodór już ruszyły. Projekt zakłada modernizację napędzanych olejem napędowym lokomotyw i wyposażenie ich w ogniwa wodorowe. 

Projekt H2Rail został oficjalnie zapowiedziany 25 stycznia. Jest to przedsięwzięcie Combois de Portugal (państwowy przewoźnik kolejowy) we współpracy z Wydziałem Inżynierii Uniwersytetu w Porto, Portugalskiego Stowarzyszenia na Rzecz Promocji Wodoru oraz dwóch firm – CaetanoBus i NomadTech. 

Celem projektu jest zastąpienie kursujących na niezelektryfikowanych liniach lokomotyw napędzanych silnikami dieselowymi. Zasilane olejem napędowym linie są dużym obciążeniem dla lokalnego środowiska. 

Projekt podzielony jest na sześć etapów, które łącznie mają wartość ok. 275 mln euro. Obecnie zabezpieczone środki na inwestycję wynoszą 34,6 mln euro. Resztę środków konsorcjanci planują pozyskać m. in. z funduszy europejskich. Wniosek o dofinansowanie został już złożony. 

Według wstępnych założeń faza testów na jednej z obsługiwanych przez CP linii mogłaby rozpocząć się już w 2023 roku. Jeżeli testy zakończą się pomyślnie, projekt zostanie rozszerzony na kolejne trasy.

Jest to kolejna inicjatywa jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej związana z wykorzystaniem wodoru w transporcie kolejowym. Wcześniej informowaliśmy o pozytywnym wyniku testów holenderskiej firmy Alstom, której pociągi będą obsługiwać tamtejsze połączenia krajowe.