30.03.2021

Pierwszy na świecie statek wycieczkowy zasilany wodorem ruszy w rejs po norweskich fiordach

Projekt konsorcjum norweskich firm zakłada modernizację statku wycieczkowego i wyposażenie go w ogniwa wodorowe o mocy 3.2MW do 2023 roku oraz baterie akumulatorowe.
Norweska firma z Bergen Norwegian Electrical Systems (NES) ma w planach instalację ogniwa wodorowego o mocy 3.2 MW na dużym wycieczkowcu. Jednostka o której mowa jest obecnie na etapie projektowania przez spółkę Hayvard Design. Operatorem statku będzie spółka Havila.
Będzie to największe zainstalowane na jednostce pływającej ogniwo wodorowe, które zastąpić ma będące częściej w użyciu skompresowane paliwa. Dodatkowo na statku mają zostać umieszczone akumulatory, by jednostka mogła stać się całkowicie zeroemisyjna.

  • Instalacja ogniwa paliwowego o mocy 3.2MW, która pozwoli jednostce na zeroemisyjne długodystansowe rejsy wzdłuż wybrzeża będzie prawdziwym kamieniem milowym w ekologicznym transporcie” – powiedział Stein Ruben Larsen, Starszy Dyrektor ds. Sprzedaży w NES.

Od 2026 roku transport wodny napędzany paliwami kopalnianymi wzdłuż norweskich fiordów będzie zakazany, by chronić lokalne ekosystemy. Już teraz większość norweskiej energii pochodzi ze źródeł odnawialnych, głównie z elektrowni wodnych oraz w mniejszym stopniu wiatrowych. Nadal jednak statki komercyjne i wycieczkowe korzystają z paliw kopalnianych, przyczyniając się do wzrostu.

Wspomniane prace są częścią większego projektu pod nazwą FreeCO2act, którego celem jest eliminacja paliw kopalnianych z transportu morskiego pod norweską banderą. W ogniwa wodorowe mają być wyposażane większe statki, dla których mniejsze elektryczne baterie akumulatorowe czy napędy LNG są niewystarczające.

Od 2021 Havila w swojej flocie będzie mieć cztery jednostki pływające wzdłuż wybrzeży Norwegii – najpierw wyposażone w baterie akumulatorowe i używające LNG jako paliwa. Docelowo mają być napędzane wodorowo.